Alles wat je moet weten over instructiefilms

Ben je van plan een instructievideo te laten maken? We zullen je er hier alles over vertellen. We vertellen je wat een instructievideo precies inhoudt, wat de belangrijkste punten zijn en waar je op moet letten wat betreft de doelgroep van de video. Wanneer je een professioneel bedrijf inschakelt, zullen zij je natuurlijk ook alles kunnen vertellen. Dat betekent niet dat het niet verstandig is om je eerst zelf te verdiepen in instructievideo’s. Lees dus vooral door!

Wat is een instructievideo?

De nut van een instructievideo is grotendeels al te raden door de naam. Een instructievideo duidt namelijk op een video die bepaalde kennis overdraagt, concepten uitlegt of verduidelijkt of demonstreert een bepaald proces. Instructiefilms behoren tegenwoordig tot de meest populaire video’s op het internet. Je kunt hierbij denken van kooklessen tot online cursussen tot uitlegvideo’s over hoe bepaalde producten te gebruiken. Tal van instructievideo’s worden er verspreid over sociale media kanalen en daarom is het ook een goed hulpmiddel om een relatie op te bouwen met het publiek op Youtube, Instagram, LinkedIn of Facebook. Waarom dit soort video’s zo populair zijn? Men kijkt tegenwoordig liever naar een uitlegvideo over een product, dan erover te lezen.

Met behulp van een instructievideo kun je dus op een makkelijke, duidelijke en speelse manier informatie overbrengen. Wanneer je nog wat gratis advies weggeeft in de video, zullen mensen jou als specialistisch ervaren en nog eens aan je terugdenken bij het doen van een aankoop. Dan moet je video natuurlijk wel aan wat eisen voldoen. Een bedrijf die je daar ook nog alles over kan vertellen is Van Helden Productions.

De belangrijkste punten

Wat zijn nou de belangrijkste punten van een instructiefilm? Het idee dat erachter ligt is dat een video meer zegt dan duizend woorden. Daarom is het belangrijk om van tevoren te bedenken wat je wilt overbrengen met de video. Bedenk waarom een instructievideo nodig is en wat het toevoegt aan de boodschap die je wilt overbrengen.

De hoeveelheid content die de consument tegenwoordig op een dag tot zich neemt blijft alleen maar meer worden, waardoor zij ook steeds minder informatie tot zich nemen. Het gevolg hiervan is dat zij steeds meer informatie voorgeschoteld krijgen, maar van elk stukje steeds een beetje minder onthouden. Het is daarom van belang dat je een korte en krachtige video neerzet. Bij een ingewikkelde boodschap kunnen animatie en voice-overs dan een goede hulp bieden.

Wie is de doelgroep?

Ken je doelgroep. Dit is eigenlijk voor elke ondernemer van belang. Zo speelt dit ook een belangrijke rol bij het laten maken van een instructievideo. Je wilt dat de boodschap zo goed mogelijk overkomt en daarom zal je moeten weten wat de karakteristieken van jouw precieze doelgroep zijn. Op deze manier kun je een meer gerichte en gedetailleerde video maken. Doordat je helemaal inspeelt op de behoeftes van jouw doelgroep, zal je ook beter in staat zijn om hun aandacht vast te houden. Een key element dat hieraan bijdraagt is storytelling. Hierbij is de informatie verpakt in een verhaal en zal het de doelgroep meer boeien.

Bron: http://www.vanheldenproductions.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *